home-page
Terug naar het overzicht

Mensen samenbrengen - € 175.860

Over Commons en Coops

Korte omschrijving

2025 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot ‘Internationaal Jaar van de Coöperaties'. De Coöperant vzw organiseert 6 inspiratiesessies op 6 verschillende plekken om toonaangevende coöperaties en commons in Antwerpen in de kijker te zetten.

Voeg een leuke foto toe of mail ons die nadien. Dit maakt jouw idee aantrekkelijker!

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

10000

Wie dient het idee in?

een vzw

Wat is de naam van de feitelijke vereniging of vzw?

De Coöperant vzw

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2000, 2018, 2020, 2030, 2050, 2060

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Het district zit boordevol commons en coöperatieve projecten maar die blijven nog vaak onderbelicht. Door deze initiatieven extra in de kijker te zetten in hun eigen buurt én in het bredere district.

Wat ga je doen en waarom?

In het teken van het ‘Internationaal jaar van de Coöperatie’ organiseren we van maart  tot en met december 6 inspiratiesessies. We nodigen telkens 2 sprekers uit van een coöperatie of commons project in District Antwerpen. We gaan voor zoveel mogelijk interactie en animatie. Geen saaie lezingen. Wel boeiende wandelingen, vertellingen, en workshops. Het concrete aanbod bepalen we via een open call die we bij goedkeuring van het project lanceren. De sessies gaan door op 6 verschillende plekken in het district, telkens een plek waar een commons of coöperatie een sterke impact heeft gehad / wil hebben op onze stad.

Welke valkuilen zie je?

De uitdaging zal zijn om meer dan de achterban van de aanwezige commons en coöperaties te bereiken voor iedere activiteit. We willen een mix van deelnemers: mensen van de aanwezige projecten, achterban van andere deelnemende projecten, buurtbewoners en mensen uit andere delen van het district. Daarom stellen we de inspiratiesessies voor als reeks. We vragen ook aan deelnemende projecten om elke sessie te promoten bij hun achterban, ook die waarop zij zelf niet aanwezig zijn.

Welke stappen ga je zetten, wanneer en met wie?

1. Overleg met co-organisatoren: hoe en op welke manier werken we samen
2. Open call voor coöperaties en commons projecten
3. Promotie voorbereiden voor de evenementen
4. Programma en locaties vastleggen
5. Promotie en publiciteit inspiratiesessies
6. Uitvoering inspiratiesessies
7. Evaluatie


Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

0


Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

0


Hoeveel budget heb je nodig voor de werking? Bijvoorbeeld voor workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…

9000

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

sprekersvergoedingen: 6.000 EUR

(1.000 voor 2 sprekers x 6 evenementen)

promotie en communicatie: 1.000 EUR

licht, geluid, catering,...: 2.000 EUR

 

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

BE0793597877